Conferentie Divers voor de klas Live!
Op woensdag 16 oktober 2024 van 13.00u – 17.00u vindt op de Marnix Academie de landelijke conferentie ‘Divers voor de klas: routes naar diversiteit op de pabo’s en in de schoolteams’ plaats.
Is dit een onderwerp waar je komend schooljaar stappen in wilt zetten? Meld je dan aan voor deze inspirerende conferentie.
De conferentie wordt georganiseerd door de Alliantie Divers voor de Klas, een samenwerkingsverband van pabo’s (LOBO), de PO-Raad, Meestert! en de Vereniging Hogescholen. Samen zetten we ons in voor het bevorderen van diversiteit binnen de pabo’s en schoolteams.
Het doel van deze conferentie is om een middag te bieden vol kennisdeling, ervaringen en uitwisseling voor iedereen die betrokken is bij dit thema. Het programma omvat een inspirerende gezamenlijke sessie, een breed scala aan workshops, en veel ruimte voor informele ontmoetingen.
De deelnemers aan deze middag zijn professionals uit pabo’s, schoolbesturen, scholen en samenwerkingsverbanden, werkzaam in verschillende rollen en functies. Daarnaast verwelkomen we beleidsmakers en vertegenwoordigers van organisaties die zich bezighouden met Diversiteit en Inclusie.
Nog niet aangemeld?
Aanmelden kan via onderstaande QR-code.
Namens de organisatie van de Alliantie Divers voor de Klas en namens de Marnix Academie als host, nodigen we je van harte uit voor deze conferentie en hopen je dan ook te zien op 16 oktober!
Hartelijke groet,
Astrid Venes, voorzitter Alliantie ‘Divers voor de klas’
Robert-Jan Kooiman, projectleider
Toelichting Programma
Plenair: voorstelling “SamenScholing” door Live your story.
In samenwerking met studenten en docenten van de pabo van NHL Stenden maakte Live your story de voorstelling SamenScholing over een inclusieve houding in alle lagen van het onderwijs, over kansengelijkheid en over de liefde voor het vak. Want er is geen beroep waarmee je meer impact maakt dan leerkracht!
De voorstelling
SamenScholing zit vol grappige anekdotes en herkenbare en soms confronterende situaties over diversiteitsvragen in het onderwijs. Bijvoorbeeld: geloof jij dat je meer kans hebt op een hoger schooladvies als je thuis Nederlands spreekt? Welke kinderliedjes passen er in deze tijd? Hoe kun je Vader- en Moederdag zo voorbereiden dat alle gezinsvormen zich gerepresenteerd voelen? En: wist jij dat er genderneutrale poppen bestaan? Maar ook gaat het over kansenongelijkheid en hoe het is om leerkracht te zijn in een Nederlands systeem als je van huis uit hele andere pedagogische waarden hebt meegekregen. In de voorstelling worden hele concrete tips gedeeld over hoe je inclusief kan handelen in de klas.
Live your story is een theaterorganisatie die zich inzet voor inclusief onderwijs en een empathische samenleving
Workshopgedeelte:
Na een korte break hebben we twee rondes workshops. Hieronder lees je meer over de vijf mogelijkheden waaruit je (er dus 2) kunt kiezen:
Workshop 1. Live your story – Handvatten om als leerkracht een rolmodel te zijn voor alle kinderen.
Naar aanleiding van de voorstelling SamenScholing gaan we in deze workshop met elkaar in gesprek aan de hand van casussen uit het werkveld, die ingebracht zijn door leerkrachten en pabo-studenten. Ook is er ruimte om eigen ervaringen en dilemma’s te delen. We maken concreet welke stappen je vanuit jouw rol kan zetten om inclusief onderwijs te bieden, zodat alle leerlingen zich herkennen in het onderwijs dat ze krijgen.
Waarom moet ik aan de sessie deelnemen?:
Voel je soms twijfel, weerstand of onzekerheid als het gaat om het bieden van inclusief onderwijs? Voel je veel urgentie voor gelijkwaardigheid, maar weet je niet waar te beginnen? Heb je het idee dat je soms alleen staat met je ambities? Neemt de waan van de dag het soms over? In deze workshop is er ruimte voor deze gevoelens en gedachten en vertrouwen we op de kennis die in de groep aanwezig is op deze dag waar mensen samenkomen die hart hebben voor het onderwijs en het belang zien van inclusie. We geven concrete handvatten die gelijk effect hebben en focussen ons ook op alles wat al goed gaat!
Waarmee ga ik naar huis?:
Na deze dag zal je bevlogenheid voelen voor het onderwijsvak en die impact die je daarin kan maken. Ook zul je concrete ideeën hebben wat je kan aanpassen in lesmateriaal, liedjes, communicatie en contact met collega’s, om zo bij te dragen aan een onderwijswereld waarin iedereen zich gezien voelt en zichzelf kan zijn.
Workshop 2. Machteld de Jong en Elijah Alvares – levensverhalen methodiek; een interactief vraaggesprek over: Wie ‘ben’ ik voor de klas of in mijn team?
In deze interactieve verdiepingssessie gaan Machteld de Jong en Elijah Alvares aan de hand van de levensverhalenmethodiek in op de vraag hoe je op een inclusieve manier lesgeeft en/of jouw team kunt managen met oog voor diversiteit.
De afgelopen tijd is er steeds meer aandacht voor diversiteit en inclusie in het onderwijs. En dat is nodig want de studenten- en leerlingenpopulatie is steeds meer divers geworden en daarmee groeit de noodzaak docenten en onderwijsprofessionals een afspiegeling te laten zijn van die studenten- en leerlingenpopulatie.
Lesgeven aan een diverse klas of leidinggeven aan een divers team blijkt in de dagelijkse praktijk echter niet altijd eenvoudig en veel onderwijsprofessionals missen concrete handvatten om dit op een goede manier te doen. De levensverhalenmethodiek kan hierbij heel behulpzaam zijn.
Na een korte, wetenschappelijke, introductie op het thema levensverhaal gaan we op een interactieve wijze in op de levensverhalenmethodiek, kijken we naar de verschillende deelidentiteiten die je vormen en hoe die van invloed zijn op de manier waarop je voor de klas staat of jouw team leidinggeeft. Ook gaan we in op een aantal cases uit de onderwijspraktijk waarin de relevantie van de levensverhalenmethodiek wordt toegelicht.
Ten slotte laten we zien wat succesfactoren zijn voor een diverse en inclusieve klas en/of een divers en inclusief team, die passend zijn bij jouw levensverhaal.
Waarom moet ik aan de sessie deelnemen?
Deze sessie biedt je concrete handvatten om zelf de levensverhalenmethodiek toe te passen tijdens jouw lessen of in jouw team. Bovendien geeft deze sessie inzicht in de levensverhalen van anderen en is het een reflectiemoment op je eigen levensverhaal.
Lesgeven en leidinggeven in een diverse context vereist kennis en inzicht in de levensverhalen van de studenten, leerlingen en collega’s om je heen.
Waarmee ga ik naar huis?
Een praktisch inzicht in de levensverhalenmethodiek om het zelf ook te kunnen toepassen in jouw werk.
Inzicht in de levensverhalen van anderen en de invloed die dat heeft op het op een inclusieve wijze lesgeven aan studenten en leerlingen of het managen van onderwijsprofessionals in een diverse context.
Machteld De Jong, lector Diversiteit Hogeschool InHolland
Elijha Alvares, Programmamanager en docent Bestuurskunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Achtergrond in bestuurskunde, politiek, onderwijs, diversiteit, inclusie en antidiscriminatie.
Workshop 3. Anje Ros – Aantrekkelijk werkgeverschap door een inclusief klimaat
Om inclusief onderwijs te kunnen realiseren is het van belang dat scholen ook een inclusief klimaat voor leraren en andere professionals hebben. Een inclusief klimaat zorgt ervoor dat alle professionals zich thuis voelen, ook als ze een andere sekse (mannen), andere kwaliteiten (zij-instromers), expertise (externe specialisten of experts), of andere achtergrondkenmerken meebrengen. Ook zorgt een inclusief klimaat ervoor dat de unieke expertise en eigenschappen van alle personeelsleden wordt benut.
Een inclusief klimaat vraagt inclusief leiderschapsgedrag, waaronder voorbeeldgedrag van leidinggevenden op alle lagen in de organisatie. In deze sessie licht Anje Ros toe hoe je een inclusief klimaat kunt bevorderen en daarmee aantrekkelijk werkgeverschap kunt realiseren. Ook gaan we met elkaar in gesprek over de ideeën en ervaringen van de deelnemers hierover.
Anje Ros, lector Goed leraarschap. Goed leiderschap. Fontys Hogescholen
Workshop 4. Bert van Velthooven – Samen inclusief onderwijs organiseren
Bert van Velthooven begeleidt een inspiratiesessie die start met een verkenning van de samenhangende begrippen passend onderwijs, inclusief onderwijs en diversiteit vanuit de meest recente inzichten. Vervolgens bespreken we hoe een inclusieve cultuur, een inclusieve attitude en aandacht voor psychologische veiligheid bijdragen aan inclusief onderwijs. In gezamenlijke dialoog worden bruggen geslagen tussen de werkvloeren van het basisonderwijs en de Pabo’s. Centraal staat het organiseren van het “hoe” van inclusief onderwijs.
Bert van Velthooven, Professional Doctorate (PD) kandidaat “samen inclusief onderwijs ontwikkelen” en Academic Director Master Passend Meesterschap. Marnix Academie.
Workshop 5. Studentenworkshop o.l.v. Abigail Pater – Studenten als Pioniers: wat ervaren zij en hoe helpt dat organisaties verder?
In deze workshop verkennen we de unieke en soms rauwe ervaringen van studenten die als pioniers de klas betreden. Deze authentieke perspectieven bieden waardevolle inzichten voor onderwijsorganisaties, van pabo’s tot scholen. Samen onderzoeken we hoe de ervaringen van studenten kunnen bijdragen aan vernieuwing en verbetering binnen onderwijsinstellingen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en interactieve opdrachten leren deelnemers hoe zij deze inzichten kunnen benutten om hun eigen organisatie verder te helpen.
Voor wie?
Deze workshop is bedoeld voor schoolleiders, docenten, mentoren en beleidsmakers in het onderwijs die willen begrijpen hoe de ervaringen van studenten nieuwe wegen kunnen openen voor hun organisatie.
Wat levert het op?
– Inzicht in de uitdagingen en successen van studenten in de praktijk.
– Handvatten om studentenervaringen te vertalen naar organisatorische groei.
– Strategieën voor een betere begeleiding en ondersteuning van studenten tijdens stages en praktijkopdrachten.
Doe mee en ontdek hoe de pioniersgeest van studenten jouw organisatie kan versterken!
Namens de studenten graag tot ziens,
Abigail Pater, Communicatieadviseur en lid van kerngroep Inclusie van de Marnix Academie